Radionica iz oblasti vizuelnih umetnosti: Svet umetnosti iz lične perspektive

Radionica iz oblasti vizuelnih umetnosti: Svet umetnosti iz lične perspektive

07/10/2019

Kolarčeva zadužbina, petak, 8. novembar u 10 časova

Radionica ima za cilj da se iz tačaka preklapanja ličnih habitusa polaznika i strukture polja umetnosti razviju njihove lične referencijalne mape sveta vizuelne umetnosti, kakve su još početkom dvadesetog veka crtali umetnici poput Marinetija i Pikabije, a njegovim krajem i kustosi poput Renea Bloka i Harolda Zemana.
Uvodno predavanje će predstaviti strategije kognitivnog mapiranja i istoriju mapiranja polja vizuelne umetnosti. Praktičan rad koji će potom uslediti biće usmeren ka preoblikovanju predstavljenih mapa i generisanju vizuelnih prikaza polja umetnosti kao okvira ličnog delovanja.
Rezultat prvog radnog bloka od dva sata biće šematski prikazi sveta umetnosti iz lične pozicije polaznika, u vidu mapa i grafikona. U drugom radnom bloku oni će biti diskutovani, međusobno poređeni i donekle vizuelno ujednačeni.
Na kraju će uz pomoć vizuelne umetnice Šejme Fere oni biti i uvedeni u okvir kolažne publikacije fanzinskog tipa, koja će biti umnožena fotokopiranjem.

Kome je namenjenа?

Očekujemo prijave profesionalaca u kulturi čije se delovanje delimično ili u potpunosti
odvija u polju savremene vizuelne umetnosti. Broj učesnika je ograničen na 15 osoba, a spisak učesnika će biti objavljen na našem sajtu nakon isteka roka za prijavu.

Koja znanja i veštine učesnici stiču?

Učesnici radionice će steći veštine koje se odnose na 1) primenu principa kognitivnog mapiranja u praksi, 2) diferencijalno određivanje lične pozicije u okviru strukture polja umetnosti, 3) referenciranje svoje pozicije kroz selekciju relevatnih referenci za nju, 4) vizualizovanje tako sačinjene kognitivne sheme, 5) tumačenje i međusobno poređenje takvih vizuelnih prikaza iz istorije.

Kako se prijaviti za učešće?

Za učešće se možete prijaviti slanjem prijave na elektronsku adresu: reg.kreativnaevropa@gmail.com, do petka, 25. oktobra 2019. godine. Prijava treba da sadrži:
– ime i prezime osobe koja se prijavljuje;
– zanimanje i naziv ustanove ili organizacije koju predstavlja (ukoliko je to slučaj);
– prethodno iskustvo u domenu umetničkog stvaralaštva ili produkcije u polju umetnosti (do četiri rečenice);
– motiv za učešće u radionici (do četiri rečenice);

Ko vodi radionicu?

Radionicu vode umetnice Šejma Fere i Tijana Savatić i kustos Stevan Vuković.

Šejma Fere je vizuelna umetnica. Studirala je slikarstvo na Akademiji lepih umetnosti u
Beogradu, teoriju umetnosti i medija, na Interdisciplinarnim studijama na Univerzitetu umetnosti
u Beogradu, i grafiku, na Fakultetu likovnih umetnosti, na Univerzitetu umetnosti u Beogradu.
Studijski je boravila na Mis Baltazar labaratoriji, u Beču 2015, u okviru programa galerije Luis
Adelantado, u Valensija, 2016, kao i na Letnjoj umetničkoj akademiji, u Salcburgu 2017.
Samostalno izlaže od 2005. godine. Jedan od glavnih medija u kojima realizuje svoje radove su
kolaži, koje izlaže još od izložbe pod nazivom Reciklokolaži, održane u galeriji Stara Kapetanija,
u Zemunu 2015. Trenutno priprema izložbu pod nazivom Trikolaža, koja će se krajem ove
godine održati u galeriji Studentskog kulturnog centra Kragujevac. Svoje kolažne radove, a često
i radove drugih umetnika nastale na radionicama, poput Bijanala u Ostavinskoj 2017, formatira u
okvir fanzina. Neki od njenih fanzina biće oktobra ove godine predstavljeni i na izložbi koja
pruža pregled samostalnih umetničkih projekata u formatu knjige, u okviru izdavačke platforme
Art Encounters bijenala u Temišvaru, u selekciji koju rade Tijana Savatić i Stevan Vuković.

Tijana Savatić je pesnikinja i autorka projekata koji se odvijaju u vidu radionica. Studira na
katedri za Opštu književnost i teoriju književnost na Filološkom fakultetu Univerziteta u
Beogradu. Njene pesme su objavljene u zborniku regionalne poezije Rukopisi iz Pančeva, 2018, i
u tematu (Ne)vidljiva književnost – Beogradska alternativna scena, zagrebačkog časopisa Tema,
ove godine, kao i na sajtu Pancevo.city i na privatnim blogovima, ranijih godina. Bila je uključena u rad festivala Čitam Čitaš u Beogradu, i jedna je od osnivačica
višemedijskog projekta Pročitaj me, u Pančevu. Autorka je projekta Ogledi o refleksivnoj ženskoj lirici, koji se odvija u vidu radionica javnih izvođenja poezije autorki sa aktuelne scene u
Beogradu i okolini, a kao proizvod ima niz izvedbenih događaja i seriju publikacija. Prva od njih,
pod nazivom Žedne preko sobe, realizovana je septembra ove godine. Od septembra 2018. sa
Stevanom Vukovićem vodi kustosku radionicu Izložbotvornica, za studente istorije umetnosti,
koja će decembra 2019. godine rezultovati autorskih izložbama polaznika u beogradskim
galerijskim prostorima. Članica je autorskog tima koji osmišljava i vodi radijsku emisiju
Sceniranje, koja slušaocima nudi pregled događaja sa nezavisne kulturne scene Srbije, na
Radioparatu u Beogradu. Zajedno sa Stevanom Vukovićem radi na izložbi koja pruža pregled
samostalnih umetničkih projekata u formatu knjige, u okviru izdavačke platforme Art Encounters
Bijenala u Temišvaru.

Stevan Vuković je istoričar umetnosti i kustos. Diplomirao je filozofiju na Filozofskom fakultetu
Univerziteta u Beogradu, pohađao postdiplomske studije na istom odeljenju, kao i studije teorije
umetnosti u na Jan van Eyck Aakademie u Mastrihtu i studije umetnosti u javnom prostoru na
Bahaus Dessau. Dobitnik je Nagrade Lazar Trifunović, za tekst o vizuelnoj umetnosti objavljen u
Srbiji 1998. i nagrade Društva istoričara umetnosti za najbolju izložbu u Srbiji 2003. godine (za
izložbu u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, koju je osmislio i realizovao zajedno sa
Zoranom Erićem). Od 1996. radi kao samostalni kustos. Realizovao je veći broj autorskih i koautorskih izložbi, među kojima se izdvajaju: “Drugo jugoslovensko bijenale mladih”,
Konkordija, Vršac (1996) , “Balkan Konzulat: Misija Beograd”, Rotor Galerija, Grac (2002),
Urban Fog of Belgrade” Urban Drift, Berlin, (2003.), “Belgrade Art Inc.” Secession, Beč (2004),
“A Dogumentary Approach”, Kunstverein München (2004), „Kada otvorim oči vidim film,“
Moderna galerija, Ljubljana, (2010/11), „Poslednja mladost u Jugoslaviji“, Muzej istorije
Jugoslavije, Beograd (2011/12), „Pred sudom“, Galerija Nadežda Petrović, Čačak (2016). Vodio
je galerijske programe u Remontu, Domu Omladine, O3ONE, i u SKCu. Njegov rad u okviru
radionica naveden je kao lista projekata u okviru kojih su razvijana specifična znanja koja se
ovde prenose.